• Citeste fragmente din romanul Ema (Fetita din conserva) de Lucian Parfene••• O cronica la spectacolul... Prapadul! Regia Lucian Dan Teodorovici Precum si alte texte numai pe Teatru Online •

miercuri, 23 mai 2012

”Totul în teatru ține de stare!”


Un interviu cu Aurelian Diaconu, actor al Teatrului pentru copii și tineret ”Luceafărul” din Iași.

Lucian Parfene: .Se spune că, atunci cînd este pe scenă, actorul “intră în pielea personajului”… Vă este mai uşor să mînuiți sau să jucați pe scenă ca actor dramatic?
Aurelian Diaconu: Totul în teatru ține de stare! Dacă ești credibil, dacă tu crezi în ceea ce faci 100%  publicul te va crede și el dacă nu crezi ai pierdut publicul și atunci… De aceea e la fel și în fața paravanului și în spate… ai stare, ai publicul în mînă cum spunem noi. Fie marionetă cu fire, păpușă bibabo sau supradimensionată, mască sau în fața paravanului ești la fel și e la fel de greu! De fapt nu e greu deloc, nu ai timp să gîndești dacă e greu sau facil, e frumos și dacă publicul aplaudă, înseamnă că  acel ceva s-a produs.
L.P: Ce tipuri de păpuşi preferaţi să mînuiţi şi care din ele vă este cel mai drag?
A.D: Marionetele (papușile cu fire) sunt mai gingașe au poezie, papușile bibabo au candoarea jocului ludic, a teatrului de stradă, apoi păpușile Waiang care necesită mai multe abilități, dar au un farmec aparte, sunt cele mai caricaturale și mai complexe, de fapt dau mînuitorului mai multe posibilități de exprimare și așa mai departe cu alte tipuri de păpuși fiecare cu farmecul lor. Personal marioneta și păpușa waiang sunt aproape de sufletul meu.
L.P: Cît de multă muncă se ascunde în spatele paravanulu, şi ce fel de calităţi trebuie să aibă un bun mînuitor pentru a duce cu bine pînă la capăt un spectacol cu păpuşi?
A.D: Ca oricare actor toate abilitățile unui bun actor, apoi mai adaugi puterea de sinteză, de transformare a lucrurilor, de viziune asupra personajului său. Actorul mînuitor trebuie să aibă capacitatea de a-și vizualiza păpușa în spațiu, de a o vedea trăind 3D în spațiul dat.
L.P: Această artă necesita și lucru în echipă, cît de important este o bună sincronizare cu partenerii de scenă?
A.D: Aceasta artă este  în echipa, face exceptie doar recitalul de stradă, dar și atunci depinzi de  cineva (public stradal spe exemplu). Toata chimia spectacolului are la baza sincronicitatea  întregii echipe și cînd spun întregii echipe mă refer și la mașiniști,  inginerul de sunet și lumini, recuzitieri nu numai la colegii actori. Altfel ar fi mici momente fără legătură, fără firul vieții spectacular.
L.P: Pentru a stăpîni arta mînuirii este suficientă facultatea de arte sau lucrurile se fură ca în orice meserie de la cei mai experimentaţi? Mai există astăzi o relaţie de tipul maestr- ucenic aşa cum se întîmpla cu mulţi ani în urmă? Dacă da… atunci cine v-a învăţat abc-ul?
A.D: Facultatea îți dă cîteva idei de mînuire, de interpretare, îți arată primi pași în premergator. Scena te rodează, scîndura spune dacă ești actor sau nu. Mînuirea se învață de la papușa respectivă lucrezi cu ea pînă face parte din tine, pînă respiră odată cu tine și așa înveți. E bine și cu  maestru dar dacă stai în umbra nucului nu crești! Stai detașat de cei mari, luptă cu păpușa și ea îți oferă fericire! Ai vazut copilul cum se joacă cu păpușile cîtă credibilitate are? Cîtă candoare? Cît suflet pune în ceea ce face? Crezi că în jocul lui are nevoie de studii superioare?  NU!  Dar e Genial, e mai bun decît toți studenții la un loc.  Și știi de ce? Pentru că el crede cu 300% în ceea ce face.
L.P: Cît de mult este suflet şi pasiune, și cît tehnică şi rezistenţă fizică pentru că nu-i aşa această meserie necesită nişte calităţi aparte?
A.D: Pentru un spectacol de nota 10; Reteta: 2puncte= tehnică, 2puncte=rezistentă fizică și psihică, 3puncte=abilități fizice, ritmice și muzicale, 3puncte= spirit de echipă, 10 puncte= de trăire, suflet și pasiune și dacă tu ești de 20 de puncte, sigur spectacolul e de nota 10.
L.P: Care este personajul (păpuşă) dumneavoastră preferată dacă aveţi una şi din ce spectacol?
A.D: Toate au farmecul lor și îmi sunt dragi tocmai că nu se repetă una cu alta nici ca stil și nici ca mînuire.
L.P: Am sesizat că în ultimul timp sunt folosite din ce în ce mai mult  păpușile  supradimensionate. Ce ne puteţi spune despre acest lucru? Au ele o priză mai mare la public sau tot spectacolele de paravan sunt mai gustate de către cei mici? Și aici mă refer la ”Cartea Junglei”, un spectacol de mare succes montat de taeatrul Luceafărul.
A.D: Păpușile supreadimensionate sunt o categorie aparte în spectacole, dau delimitarea, ruperea de planul fizic. Aici  putem vorbi de papușile supradimensionate din spectacolele din piațete și de scene non-convenționale și păpuși supreadimensionate - tip mesaj, gen sfinti, zeitati e.t.c. care au altă conotație în spectacolul de scenă convențională. ”Cartea junglei” folosește  marioneta supradimensionată pentru a aduce mai pregnant și mai aproape lumea lui Mogly de public! Pe de o parte și pe de alta pentru a apropia lumea animalieră de copii, ca un mesaj de relaționalizare a omului cu natura. Dar păpușile mici care sunt și la paravan și în fata paravanului au o candoare aparte intră ușor pe sub pielea publicului, sunt păpuși ce fac deliciul spectatorilor de orice vîrstă.
L.P: Care este relaţia dintre publicul – actor - păpuşă.  De fapt în teatrul de animaţie actorul cade pe planul doi pe primul plan este păpuşa. Mă înşel sau chiar aşa şi este?
A.D: Ca în lumea noastră de zi cu zi. Marele Creator e cu noi... este dar nu-l vedem și noi jucăm frumos trași de firele invizibile ale lui sau ale lor...  ma rog nu știu cîți zei sunt acolo sus, cîți actori și regizori; public suntem tot noi? sau poate că nu public aici sunt papușile noastre care ne privesc și care poate vad firele de care suntem trași.
L.P: Ce le recomandati tinerilor care acum sunt studenți la secția de păpuși-marionete ? Dacă ar fi să le dați niște sfaturi care ar fi acelea?
A.D: Tinerilor le recomand să nu stea în umbra bătrînilor, să facă sub orice formă să caute să își ducă idealurile la bun sfîrșit să realizeze tot ce își propun și dacă se poate să fie demni și cu fruntea sus fără compromisuri!
Aurelian Diaconu
Data si locul nasterii: -06-07-1971-       IASI
1987-Liceul de arta ,,Octav Bancila’’ clasa Mircea Ispir
1994-Licentiat in arta teatrala al Academiei de Arta ,,George Enescu’’ Iasi clasa N. Danaila
1990-1994-colaborator al teatrului pentru copii si tineret ,,Luceafarul’’ Iasi
1994- 1995- asistent-preparator la Academia de Arte ,,George Enescu’’ Iasi sectia papusi si marionete prof. Natalia Danaila si Ana Vladescu
Din 1994- Actor angajat al Teatrului pentru copii si tineret ,,Luceafarul’’ Iasi
Spectacole jucate

-pentru tineret-
Ce inseamna sa fii onest de Oscar Wilde regia Ruxandra Bucescu
Tragedia regelui Otakar si a printului Dalibor dupa George Calinescu regia N DAnaila
Ursul de A. P. Cehov regia Geta Angheluta
Conul Leonida fata cu reactiunea de I.L.Caragiale regia N. Danaila
Victimile datoriei de Eugen Ionescu-rol Poetul-regia Cezarina Udrescu
O familie unită   de Jaques Prevert- regia Vitz Benoit
Tara lui Gufi de M. Visniec regia Mihai Lungeanu
Nota zero la purtare regia C-tin Brehnescu 
Noaptea asta nu castiga nimeni de M.R.Iacoban regia C-tin Brehnescu
Steaguri oale si flasnete dupa I.L.Caragiale regia C-tin Brehnescu
Revizorul  de Gogol- regia Ion Manzatu
Romeo si Julieta – regia Ioan Cibotaru
Cand vremea vremuieste - de M.R.Iacoban regia Ioan Cibotaru
Print si cersetor regia Ioan Cibotaru
Iorgu de la Sadagura regia Ioan Cibotaru
-spectacole pentru copii-
Vrajitorul din Oz -regia Bogdan Ulmu
Harap Alb de I. Creanga regia C-tin Brehnescu
Danila Prepeleac de I. Creanga regia G. Macovei
Amintiri din copilarie de I. Creanga regia I Ciubotaru
Sanziana si Pepelea de V. Alecsandri regia I. Ciubotaru
Frumoasa lumii de M. Eminescu regia C-tin Brehnescu
Fata mosului si fata babei de I. Creanga regia C-tin Brehnescu
Povestea celor doi purcelusi regia I. Popescu
Lizuca si Patrocle dupa M. Sadoveanu regia C-tin Brehnescu
Dragonul de E. Jvartz regia I. Ciubotaru
Alba ca Zabava de E. Covali regia E. Covali
Sarmalele de post de C-tin Brehnescu regia C-tin Brehnescu
Un bilet la concert- de C-tin Brehnescu regia C-tin Brehnescu
Vrajitoarea pofticioasa de Dan Lungu regia Ioan Cibotaru
Povestea unei guvernante regia Viorel Varlan
Cartea  Junglei regia Oana Leahu
Ursul pacalit de vulpe regia C-ntin Brehnescu
Sindbad Marinarul regia Cristian Pepino

Festivaluri:
Costinesti Gala Tinarului Actor – 1993
Festivalul de teatru medieval Sighisoara 1992
Festivalul de tetru Piatra Neamt – 1991,1992,1993
Festivalul de teatru ,,Licurici” Chisinau 1995:2005- 2010
Festivalul de teatru Galati 1995,1996, 1997,2005,2007, 2010,2011
Festivalul de teatru Matei Visniec 2002
Festivalul de teatru Cluj 2007, 2008, 2009, 2010,
Festivalul te teatru pentru papusi si marionete Praga -2010; 2011

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu